Monday, 22. July 2019
 
   
 



Galéria. Riešením galérie síce prichádzame o využiteľnýpriestor naviac, ale práve ona sa stáva najzaujímavejšou a nasvetlejšou časťou domu. architekti výtvarného diela sklenenej úplastiky sú Katarína Kerekeszová a Ivan Kočner.




Vzájomé prelínanie sa interiéru a exteriéru otvára dom v maximálnej miere. Prepojenie je nielen vizuálne ale i funkčné.




Schodicko. Dôraz na detailné prepracovanie detailov je pre architektov výrazne silnou stránkou.



Vila

Vila nad mestom zhmotňuje požiadavky vzdelaného investora a skuseného architektonického dua: Ľuboš Ďurček a Michaela Hantabalová


 

 

Do oka padne na prvý pohľad svojou jasnou  formou  kubistickej  skulptúry.

 

Jej žiarivo biela farba kontrastuje s antracito-

vým bridlicovým obkladom a drevenými veľkoplošnými  platňami na fasáde. Samotná architektúra vily vychádza z vnútra objektu z jeho samotnej praktickosti a logickosti dispozície. Vonkajšia forma hmoty, podľa princípov funkcionalizmu, podlieha užívateľským potrebám obyvateľov domu. Podnet k výberu architektonického ateliéru na spracovanie architektonickej štúdie a ďalších projekčných prác pre plánovanú výstavbu prezentovaného rodinného domu vznikol návštevou publikovanej novo-funkcionalistickej  rodinnej vily  „Pod Bôrikom“ v Bratislave, navrhnutou architekto-
nickým ateliérom Ľuboša Ďurčeka.

 

 

Stavebná parcela s polohou vhodnou z hľadiska orientácie k svetovým stranám s miernym sklonom svahu juhozápadným smerom a samozrejme excelentným výhľadom na mesto a nedoziernu krajinu sa automaticky stáva pre architekta výzvou , ktorá podnecuje individuálne architektonické prístupy. Čo je však nemenej dôležité , vznikla situácia, keď sa architekti  stretli s mladým manželským párom s prirodzeným, kultivovaným vkusom a patričnou dávkou prehľadu architektonického a dizajnérskeho diania vo svete. Stavebník zadal projekt architektom s vyšpecifikovanými požiadavkami a veľkou dávkou dôvery. Vznikajúci projekt s jednotlivými dizajnovými detailmi sa nesnažil meniť, práve  naopak, vlastnou mierou prispel k skvalitneniu konečného výsledku. Pri výbere dodávateľov sa stavebník upriamil na kvalitu prevedenia jednotlivých remeselných celkov, architekti autorsky dôsledne sledovali dodržiavanie projektu stavby a interiéru,  niet sa čo čudovať, že vzájomná úzka spolupráca architektov so stavebníkom - manželským párom - vyústila do kvalitného stavebného diela.

Dvojica architektov Ďurček - Hantabalová sa popri úzkej  spolupráci s investorom  rozhodli pre riešenie  architektonického diela , ktoré čerpá z filozofie funkcionalistickej architektúry 30 – tych rokov minulého storočia. Dom je starostlivo osadený na pozemku tak, aby poskytoval dostatočný komfort v interiéri i exteriéri. Ich vzájomné otvára dom v maximálnej miere.  Prepojenia sú  funkčné a vo veľkej miere vizuálne. Východy  do exteriéru sú situované na kryté a nekryté terasy , a to tak na prízemí , ako i poschodí a  streche.

 


Architektonicko-výtvarné riešenie

 

Jedná sa o architektonický objekt modernej rodinnej vily, ktorej celkový koncept riešenia  využíva jasné , pravouhlé línie bez akéhokoľvek narušenia oblými alebo zošikmenými tvarmi. Dynamické pôsobenie stavby je dosiahnuté celkovým rozihraním hmôt s konzolovitým vysunutím pochôdznych terás a miernym optickým vyvýšením juhovýchodnej fasády obývacej haly , ktorá je riešená cez dve podlažia. Dom je zastrešený výlučne plochými strechami a všetky sú  využité ako pochôdzne terasy. Tvarová štruktúra stavby je podporená farebným riešením , v ktorom sa strieda biela, vodorovne štruktúrovaná omietka s čiernymi rámami hliníkových okien, ktoré sú chránené svetlosivými vonkajšími lamelovými žalúziami. Biela omietka, ako základná povrchová štruktúra, korešponduje s antracitovo-čiernym „remienkovým“ obkladom garáže , sokla a obkladu krbového telesa, a  s bordovo-červeným umakartovým veľkoplošným obkladom imitujúcim drevené dyhované platne.

Kamenné bloky z tmavošedého karbonátového vápenca v záhrade kopírujúce tvar vonkajšej terasy jedálne a obývacej haly sú riešené ako prírodné oporné múriky staticky a terasovito zabezpečujúce výškový rozdiel tam, kde záhrada klesá nižšie než terasa. Uložené kamene sú vlastnoručným dielom architekta a investora, ukladané sú na sucho. Za zmienku určite stojí, že kamene vážia od 50 kg do 2000 kg. Kamenné kaskády sú prerastené popínavými rastlinami, kosodrevinami , skalničkami. Pohľad na takto vytvorenú prírodnú štruktúru je zaujímavý najmä pri výhľade z vane rodičovskej kúpeľne, z jedálne a v neposlednom rade z obývacej haly.

Funkcie domu sú rozložené v troch podlažiach. 1. nadzemné podlažie je riešené ako denná obytná časť domu – obývacia izba , kuchyňa a jedáleň v jednom priestore , v samostatnom trakte oddelene od dennej časti , rodičovská spálňa s kúpeľňou , pracovňa a vstup do suterénu. Na 2.nadzemnom  podlaží je oddychovo-spálňová časť domu – tri izby, kúpeľňa a šatník. Každá izba je riešená v náväznosti na pochôdznu terasu. Súčasťou schodiskovej haly je aj knižnica s  východom na celo-prekrytú terasu. Prvé podzemné podlažie slúži ako technicko-oddychovo-spoločenská časť domu s kotolňou , práčovňou , saunou a priestorom pre relax. 


 

Filozofia riešenia

Celkovo je dom riešený v primeranej veľkosti, pôsobí vzdušne, je maximálne presvetlený, čomu dopomáha aj riešenie obývacej izby s výškou 6,5 m, s galériou a knižnicou. Presvetlenie a prevzdušnenie domu je zvýraznené hneď pri samotnom vstupe, kde sa otvára priehľad „cez dom„ do záhrady a okolia.  

V značnej  miere sa jedná o architektúru, ktorá poskytuje príjemné a pohodlné bývanie spojené s oddychom, a zároveň o architektúru, ktorá sa neobmedzuje len na funkčné splnenia nevyhnutných nárokov pre bývanie. Prezentuje sa s ambíciou priniesť v riešení architektonického diela určité zaujímavé momenty, ktoré sú hodné dnešnej modernej súčasnosti.  Napríklad riešením galérie síce prichádzame o využiteľný priestor naviac, ale práve ona sa stáva najzaujímavejšou a najsvetlejšou časťou domu, vysunutím terás  sa čiastočne  predražuje stavba, ale v horúcich letných mesiacoch nám práve oni dokážu zatieniť veľké presklenné plochy prízemia, keď je treba, ochránia nás pred dažďom  pri pobyte na terase.

Ušľachtilosť materiálov použitých v interiéri a v exteriéri , ako sú mramor - Botticino,  prírodné masívne drevo -  Wenge, sklo, matná, nerezová brúsená a leštená oceľ, exotické drevo Cumaru, dostatok svetla, vzdušný priestor, logická dispozičná prevádzka , výtvarné dielo - sklená veľkoplošná  plastika ženského aktu , dizajnérske detaily dotiahnuté do dokonalosti a príjemná mierka predstavujú príklad ako navrhnúť a interpretovať súčasnú architektúru na domácej a zahraničnej scéne.

Vila vytvára istý stupeň luxusu, poukazuje však na fakt , že rodinný dom s vyššími nárokmi na pohodlie bývania nemusí byť nadpriemerne veľký. Svojím optimistickým výrazom  iste právom patrí k tým slušnejším výsledkom súčasnej modernej architektúry na Slovensku.


Text: Bronislava Tarnócyová

Foto: Andrea Klimková, Juraj Klimko, Bobo Boška

 

 

Jednoducho

Black and white

 

Pozrela som sa okolo seba a položila si otázku: „Čo je na tomto byte iné?“

 

Jeho vplyvné emócie. Architektka Andrea Klimková z ateliéru AK2 v spolupráci s Martinom Bosíkom vytvorili svet na objednávku s konkrétnym cieľom. Mal flexibilne slúžiť každému, kto by sa rozhodol si ho prenajať. Ak by presne zadefinovali jeho charakter, napríklad v podobe „drevorubačského“ štýlu, štýlu art deca, či prílišnej pestrosti, značne by eliminovali skupinu možných záujemcov. Koľko ľudí toľko chutí. Keďže sme každý iný, máme i rozličné nároky na obsah priestoru, v ktorom žijeme. Architekti ponechali budúcemu užívateľovi voľnú ruku. Práve preto zvolili monochromatickú čiernobielu kombináciu. Vďaka nej si ju môže spestriť výberom obľúbených obrazov, závesov, veselých vankúšov, váz sviežej farby... podľa svojho gusta. Ak aj si niečo donesie z predchádzajúceho hviezdočka, nemusí sa obávať, že to nezladí s už existujúcim. Veľmi hravo! Avšak pozor. Isté, pre interiér veľmi základné veci, sú jasne zadefinované: už spomínaná čiernobiela farebnosť, výber materiálov podlách, systém dverných otvorov, celkový kompaktný koncept.

 

Veľká výhoda približne 120 m2 bytu spočíva v jeho jasne čitateľnej dispozičnej deľbe. Do stavebného interiéru architekti skoro vôbec nezasiahli. Vo veľkej miere  im to uľahčilo prácu. Dispozične je byt delený na dennú a nočnú časť, v ktorej sa nachádzajú dve izby štardantných rozmerov, samostatné wc, kúpeľňa a šatník. Srdce domova spočíva v dennej časti, ktorej kraľuje obývacia izba a kuchyňa. S Andreou sme si tu uvarili čaj a pokračovali v rozhovore za barovým pultom. Vyslovene nás nútil využiť jeho služby. Nebránili sme sa! Lúče slnka, ktoré v tej chvíli prenikli cez presklennú stenu s výrazným grafickým motívom, umiestnenej medzi kuchyňou a obývacou izbou, rozpustil vo mne skľučujúci pocit zimy. Na stene, dotýkajúcej sa barového pultu z vysoko lakovanej drevotriesky, vykreslili jemné obrazce, ktoré pôsobili ako krehká, rýchlo miznúca srieň.  Zasklená stena mala byť pôvodne posuvná, po celej šírke miestnosti. Z obidvoch priestorov by sa tak stali, aspoň čiastočne, dve zvukovo nezávisle jednotky. Dnes ich opticky predeľuje pevná stena, na ktorej je vykreslený rázny grafický motív. Ten, spolu s kobercom tvorí akcent monochromatického priestoru. Vzor, aplikovaný na sklenenej stene je priamou interpretáciou vzoru koberca. Autori v ňom našli sympatickú inšpiráciu, ktorú šikovní sklári pretavili do konkrétnej podoby.

Na otázku, či to tak plánovali od samého začiatku Andrea odpovedala: „Vedeli sme, že na stene by niečo byť malo. Jednoznačne sme to cítili. No až keď sme po dlhom hľadaní toho správneho koberca našli tento, spolu s ním sme našli aj riešenie grafiky na stene z mliečneho skla.“ Je to príjemné, nenásilné riešenie optického predelu priestoru. Obidve časti majú svoju vlastnú intimitu a vzájomne sa nerušia.

 

Zavesený barový pult, za ktorým si vychutnávame čaj, je ďalšia príjemná „vecička“ v byte. Navyše praktická! Ak má vaša upratovačka na zozname umývanie podláh, tu sa jej bude páčiť. Jednou z jeho východ je i fakt, že mu „chýbajú“ nohy. Čiže, nehrozia žiadne komplikácie v podobe zlého umytia dlážky. Asi viete o čom hovorím. Práve spoje nôh barových pultov s podlahou bývajú nielen náročné na detail ale i údržbu. Raj pre mini špinky. To mi radi nemáme! 2,5 metra dlhý barový pult je kotvený v strope, stene ale i  posadený na kuchynskú linku. Jeho tvar pripomína písmeno o, ktorého aplikáciu môžete nájsť aj v obývacej izbe, konkrétne v podobe konferenčného stolíka, či v kúpelni v zastúpení dosky pod dvojitým umývadlom od firmy Laufen.  Vysoko striekaná drevotrieska je proti poškrabaniu chránená sklom.

 

Línia výšky barového pultu plynule pokračuje po celej dĺžke kuchynskej linky a kopíruje jej elegantné krivky. Sklo, z ktorého je vyrobená, chráni stenu za kuchynskou linkou pred znečistením, či zašpliechaním vodou a jej rýchlym opotrebovaním sa. Snáď ani netreba pripomínať jej praktickú stránku spočívajúcu v ľahkej údržbe. 

V kuchyni ešte chvíľu zostaneme. V mnohých prípadoch v nej nad stolom zvyčajne kraľuje veľké centrálne svietidlo. To muselo v tomto prípade bez frflania ustúpiť línii zabudovaných svietidiel. „Nechceli sme, aby zo stropu niečo viselo a narúšalo tak čistotu a prehľadnosť priestoru,“ dodáva Andrea. Škoda, že sa im pod kuchynskú linku nepodarilo aplikovať led osvetlenie, ktoré je využité v obývacej izbe na zvýraznenie obývacej zostavy, respektíve kontrastu medzi obývacou stenou a podlahou. Tá sa jeho zásluhou doslova od podlahy odráža a pôsobí vzdušnejšie. A nielen to. Led osvetlenie je šetrné voči vašej peňaženke, nenáročné na údržbu, bezpečné a dokáže vykúzliť príjemnú atmosféru.

Steny antracitovej farby sa majiteľ zo začiatku bál. Oceľová čierna s kovovým leskom však rozhodne nepôsobí depresívne. Vtedy si to však mysleli asi iba samotní architekti. Investorovu dôveru si nezískali na prvýkrát. Nechali vyhotoviť špeciálne vzorky, a v konečnej fáze bol výsledkom milo prekvapený.

Vzhľadom na holý fakt, že niektoré veci boli už na novostavbe menené, zvolili architekti zakrytie okenných otvorov prostredníctvom polopriehľadných roliet, ktoré rozpltyľujú v miestnosti príjemné difúzne svetlo. Svetlo z dennej časti difúzne prechádza aj do vstupného priestoru skrz (cez) posuvné steny z matného skla. Snahou architektov bolo v najväčšej možnej miere zlikvidovať klasické dverné otvory a dodať tak priestoru adekvátnu ľahkosť a kompaktnosť. Zvolili systém posuvných stien, alias roll door-u. Ich posunutím priestor smerom do dennej časti úplné otvoríte. Niektoré však túto vlastnosť nemajú a slúžia „iba do počtu.“ Nie, nemyslite si, že sú tam doslova len tak pre krásu. Skrýva sa v nich napríklad šatník, v ktorom, keď ho otvoríte nájdete i miesto na sedenie, kde sa môžete pokojne pri obúvaní uvelebiť. Svojim vzhľadom ideálne plnohodnotne dopĺňajú charakter „zvyšných“ posuvných stien. Spolu sa postarali o vytvorenie jednotného, kompaktného priestoru, do ktorého je radosť vstúpiť. Dokonca, jedným odsunutím takýchto dvier sa dostanete priamo do oázy čistoty.

 

Kúpeľňa sa vo svojej kráse a jednoduchosti nedala ničím zahanbiť. Je to zároveň i jediný priestor, kde museli byť vzhľadom na návrh architektov robené menšie stavebné úpravy. Majiteľ by bol totiž najšťastnejší, keby sa do nie veľkého priestoru zmestil okrem vane aj sprchový kút, pračka a samozrejme umývadlo, vlastne dve. Hold, ale nafúknuť sa tu nedalo nič, tak sa muselo z požiadaviek kresať. Dnešné moderné technológie nepoznajú hranice. Sprcha a vaňa v jednom už dávno novinkami nie sú a tak majiteľ zvolil zlatú strednú cestu. Vaňa je zapustená, čo vyvoláva istý pocit luxusu. Architektom sa z malého priestoru podarilo vytlačiť preč i pračku, ktorú presunuli do priestrannej komory pri kuchyni, čím získali čistú eleganciu. Z kúpelne vydolovali maximum a vytvorili z nej naozaj priestrannú oázu pokoja a miesta pre relaxáciu. Tá však nevládne len tu. Byt je celkovo farebne jednotný, kompaktný, vysoko elegantný, presiaknutý líniami čistoty.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Text Bronislava Tarnócyova  Foto Bobo Boška