|

CHladný kontrolór či už nákupný manažment, energetický úsporný balík alebo jedálniček – moderná chladnička má pod palcom všetko. |
|
So Samoobsluhou Kombinácia chladničky a mrazničky „KFN 9758 ID-3“ od Miele sa prezentuje komunikatívne. Je možné napojiť ju na systém Miele@ home, a potom napríklad prezradí, či má zatvorené dvere. S JEDÁLNIČKOM „LG LFx 31995“ pozná výšku a index telesnej hmotnosti obyvateľov a v kuchyni preberá kontrolu nad kalóriami, posiela na mobil nákupné zoznamy a bdie nad obsahom chladničky. S kontrolou teploty Elegantné a precízne ovládanie MagicEye s inovatívnym dotykovým ovládaním starostlivo stráži teplotu v chladničke „CBNPes5167“ od Liebherr. |
|
S TABLETOM „Samsung T9000 CES“ prichádza do kuchyne s Android tabletom vrátane desaťpalcového displeja a predinštalovaných aplikácií Twitter, nákupné zoznamy a recepty zostavuje pomocou Evernote. S náhľadom Chladnička od Haier ponúkne pri dotyku pohľad na obsah bez toho, aby sa museli otvoriť dvere – to šetrí energiu. A návrhy receptov dáva tiež.
S Úsporou energie „SmartCool“ od Bosch síce nevie ani hovoriť, ani komunikovať cez aplikácie – zato používa svoju inteligenciu na šetrenie energie a za rok spotrebuje menej energie ako úsporná žiarovka.
|
|

Siemens predstavuje inteligentnú chladničku. Už zasa? Nuž, už zasa „zasa“. Inteligentná chladnička je totiž akousi stálicou technických veľtrhov. V peknej pravidelnosti máta v médiách aj „hovoriaca chladnička“, osobnostná chladnička, ktorá komunikuje s váhou a o tretej ráno odoprie prístup k čerešňovému jogurtu s odkazom na pokročilú hodinu, vysoký obsah kalórií a zvýšený index telesnej hmotnosti tak, že sa jednoducho nedá otvoriť. To nerobila ani Bosch, chatrná, zádumčivá chladnička Axela Hackeho, s ktorou tento známy nemecký novinár celé noci filozofoval.
Bosch nebola jediná taká chladnička. Už v roku 1974 predstavil General Motors ťarbavú hovoriacu chladničku. Po stlačení červeného tlačidla sa ozval nežný ženský hlas: „Miláčik, jedlo je v chladničke – vezmi si hrniec, ohrej si jedlo na strednom stupni a ako dezert si môžeš zobrať vanilkový puding.“ No dobre, naozaj inteligentná táto chladnička nebola. Nežný hlas patril mame, ktorá text predtým nahovorila na pásku. Žiadne filozofické rozhovory, žiadna interakcia – táto chladnička sa naozaj nepresadila. Odkazy na žltých lístočkoch boli pre techniku magnetofónovej pásky jednoznačne silnejším súperom.
O štvrť storočia neskôr boli inteligentné domáce spotrebiče veľkou témou na odbornom veľtrhu Cebit: telefonujúce práčky, vykurovacie systémy s prístupom na internet a chladničky, ktoré na internete samostatne objednajú produkty, ktoré potom vo vlastnom chladiacom boxe privezie donášková služba. Nie všetko boli iba nápady, niečo z toho sa aj zrealizovalo, a potom na nejaký čas predbehlo svoju dobu, ako napríklad „Screenfridge“ od Electrolux. „Screenfridge“ sa mala stať podľa predstáv vývojárov komunikačnou centrálou v kuchyni, šetriť cestu do domácej pracovne na kontrolu e-mailov, vypľúvať kuchárske recepty a, samozrejme, doobjednávať mlieko.
Zdá sa, že inteligentné chladničky sú posudzované hlavne podľa toho, či vedia zabezpečiť objednávku mlieka, a pritom by bol pekný výber z rôznych druhov syra oveľa relevantnejší – alebo v prípade Bosch zásoba piva. Nech je už akokoľvek, inteligentné chladničky určite nevedeli so svojimi používateľmi filozofovať a ani im neodopreli nočný prístup ku crème brulée či samostatne nezostavovali diétny jedálniček. A „samostatné“ doobjednávanie je tiež veľmi relatívne – veď kto už chce mať každý deň v chladničke údeného lososa?
Chladnička môže myslieť spolu s nami, ale nesmie nám predpisovať konzum. Aj keď to bolo pred 15 rokmi – veru, spomíname si. Všetko bolo „prekáblované“. Mobily vedeli iba telefonovať a posielať esemesky. Počítače boli veľké, šeredné, pevne umiestnené skrine s monitorom a klávesnicou – no hoci bolo vtedy možno celkom užitočné zaviesť do kuchyne internet,v čase smartfónov a tabletov to znie trochu ako z doby kamennej. Veď kto už len chce stojac pred chladničkou chatovať cez Facebook s priateľmi? A tak sa „Screenfridge“ napriek veľkej skúšobnej prevádzke v 50-tich dánskych rodinách nepresadila. Síce ešte existuje, v Brazílii sa volá „i-kitchen“, ale jej hlavné využitie spočíva v nahradení kuchárskej knihy. Výrobca LG bol pred viac ako dvanástimi rokmi rovnako hrdý na svoju prvú internetovú chladničku, vybavenú 15-palcovým monitorom a zábavnými funkciami, ktorá sa vedela rozprávať s ostatnými domácimi spotrebičmi. Žiadaným produktom sa však nestala. Záujem ovládať z chladničky na diaľku práčku bol ešte chabý.
Viac si prečítate v júnovom H.O.M.i.E. 2013 |